Matpause ved Pilgrimsbua, foto Ine Gulbæk

Om

På denne turen vil du komme oppom tre topper i Renåfjellet - Tøråsen (874 m.o.h.), Renåfjellet (1028 m.o.h.) og Renåskarven (962 m.o.h.).

Total lengde blir ca 20 km, og du vil få en flott opplevelse med både skogsterreng og snaufjell.

Turen kan avkortes flere steder.

Kjør inn forbi bommen i hyttefeltet Kongsskardåsen. Følg denne veien noen kilometer til parkering på høyre side. Herfra er det skiltet til Tøråsen og Pilgrimsbua.
Følg først stien opp til Tøråsen (ca 4 km). Her, på 874 m.o.h. får du en flott utsikt ned mot Storsjøen.  Gå videre merket rute østover mot Pilgrimsbua. Dit er det ca 3 km. For å komme dit må man passere en myr.
Pilgrimsbua er en åpen bu hvor det er fint å ta en god pause. Her er det nydelig utsikt mot Rensjøen og et lettgått terreng.
Renåfjellet er neste delmål, og det er turens høyeste punkt på 1028 m.o.h. Her er det også en fin hvilebu.
Nå har det vært en del stigning, men videre blir det mye bortover og nedover mot Renåskarven. Av de ca 5 km er den siste lett stigning opp mot Renåskarven.
Fra Renåskarven er det flott utsikt i alle retninger, bl.a. mot vakre Sølen (1755 m.o.h.).

Siste del av turen går først på fin sti, deretter på grusvei gjennom hyttefeltet ned mot bilen. Bruk den siste delen til å se på de koselige hyttene, det fine terrenget og la bena gå av seg selv etter denne lange, og forhåpentlig fine turen.

Det er sterkt anbefalt å bruke turkartet for Rendalen på turen. Der er de merkede stiene markert med rødt.